REGULAMIN PRZEWOZU ŚWIADCZONEGO PRZEZ SZWAGROPOL SPÓŁKA JAWNA TADEUSZ SZEWCZYK, JERZY PARA
ROZDZIAŁ I Postanowienia ogólne
§ 1
1. Niniejszy Regulamin przewozów Szwagropol spółka jawna Tadeusz
Szewczyk, Jerzy Para z siedzibą w Stadnikach, zwany dalej Regulaminem,
sporządzono w oparciu o art. 4 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. Prawo
Przewozowe (t.j. Dz.U. z 2012r. poz. 1173 z późn. zm.). Regulamin
określa warunki obsługi podróżnych, odprawy oraz przewozu osób i
rzeczy autobusami Szwagropol spółka jawna Tadeusz Szewczyk, Jerzy Para z
siedzibą w Stadnikach.
2. Użyte w Regulaminie określenia oznaczają:
a. przewoźnik – spółka Szwagropol spółka jawna Tadeusz Szewczyk,
Jerzy Para z siedzibą w Stadnikach, Stadniki 123, 32-422 Stadniki,
zarejestrowana w rejestrze przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego
prowadzonym przez Sąd Rejonowy dla Krakowa – Śródmieścia w Krakowie
Wydział XI Gospodarczy KRS pod numerem KRS: 0000043400, NIP: 6811001746,
REGON: 350267344, adres elektroniczny: bok@szwagropol.pl;
b. pasażer - osoba fizyczna korzystająca z przejazdów autobusami przewoźnika;
c. umowa przewozu – umowa zawierana pomiędzy przewoźnikiem a
pasażerem, w której przewoźnik zobowiązuje się w zakresie działalności
swego przedsiębiorstwa do przewiezienia pasażera, a pasażer zobowiązuje
się do zapłaty ustalonej ceny;
d. bilet – pod pojęciem tym rozumie się bilet jednorazowy, bilet elektroniczny, bilet wieloprzejazdowy oraz bilet miesięczny;
e. bilet jednorazowy – dokument potwierdzający zawarcie umowy przewozu, uprawniający pasażera do jednokrotnego przejazdu autobusem przewoźnika, na określonej trasie, w określonym terminie i za ustaloną cenę;
e. bilet jednorazowy – dokument potwierdzający zawarcie umowy przewozu, uprawniający pasażera do jednokrotnego przejazdu autobusem przewoźnika, na określonej trasie, w określonym terminie i za ustaloną cenę;
f. bilet elektroniczny – dokument elektroniczny,
potwierdzający zawarcie umowy przewozu za pośrednictwem serwisu
internetowego przewoźnika dostępnego pod adresem
www.sklep.szwagropol.pl, generowany i zapisywany za pośrednictwem w/w
serwisu internetowego, z którym związane jest uprawnienie do
jednokrotnego przejazdu autobusem przewoźnika na określonej trasie, w
określonym terminie i za ustaloną cenę;
g. bilet wieloprzejazdowy (dalej: karta) – dokument w postaci karty
elektronicznej potwierdzający zawarcie umowy przewozu, uprawniający
pasażera, którego dane osobowe zapisane są na karcie, do wielokrotnych
przejazdów autobusami przewoźnika na określonej linii przez określony
czas. Ilość przejazdów możliwa do wykorzystania przez pasażera, zapisana
jest na karcie i zmniejsza się po każdorazowym zbliżeniu karty do
autobusowej kasy rejestrującej;
h. bilet miesięczny – dokument w postaci papierowej albo w postaci
karty elektronicznej potwierdzający zawarcie umowy przewozu,
uprawniający pasażera, którego dane osobowe są zapisane na bilecie
miesięcznym, do wielokrotnego korzystania z usługi przewozu na
określonej linii w danym miesiącu kalendarzowym;
i. doładowanie karty – nabycie przez pasażera posiadającego kartę
określonej liczby przejazdów autobusami przewoźnika na danej linii i
zapisanie liczby wykupionych przejazdów na karcie;
j. doładowanie biletu miesięcznego – nabycie przez pasażera
posiadającego bilet miesięczny w formie karty elektronicznej uprawnień
do przejazdu autobusami przewoźnika na kolejny miesiąc kalendarzowy i
zapisanie w/w uprawnień na posiadanej przez pasażera karcie
elektronicznej;
k. kurs połączenie autobusowe między dwoma krańcowymi przystankami na linii, w jednym kierunku;
l. linia – połączenia autobusowe na określonej trasie wykonywane przez przewoźnika;
m. dokumenty przewozu – bilet, dokumenty poświadczające tożsamość
pasażera oraz inne, określone przez obowiązujące przepisy prawa lub
niniejszy Regulamin, dokumenty zezwalające pasażerowi na korzystanie z
uprawnień do bezpłatnego albo ulgowego przejazdu;
n. Cennik – publikacja przewoźnika zawierająca aktualne ceny biletów za przejazd na liniach objętych rozkładem jazdy;
o. bagaż – pod tym pojęciem rozumie się bagaż podręczny oraz bagaż dodatkowy;
p. bagaż podręczny – rzeczy wniesione przez pasażera do autobusu;
q. bagaż dodatkowy – rzeczy, nie będące bagażem podręcznym,
umieszczone przez pasażera w miejscu wskazanym przez przewoźnika lub na
ten cel przeznaczonym;
r. Rozkład jazdy – publikacja przewoźnika zawierające podstawowe
informacje o liniach, terminach i miejscach odjazdu autobusów
przewoźnika;
s. przedsprzedaż – nabycie biletu do chwili podstawienia autobusu
przewoźnika na początkowy przystanek danego kursu; przedsprzedaż
realizowana jest przez punkty sprzedaży biletów oraz za pośrednictwem
strony www;
t. kontroler – osoba, wyposażona w odpowiedni identyfikator,
upoważniona przez przewoźnika do kontroli dokumentów przewozu;
u. opłata dodatkowa – opłata pobierana przez przewoźnika w związku z
korzystaniem przez pasażera z usługi przewozu bez uprzedniego zawarcia
umowy przewozu; uiszczenie powyższej opłaty nie wyłącza obowiązku
uregulowania przez pasażera należności za bilet;
v. Regulamin świadczenia usług drogą elektroniczną – regulamin
ustalony przez przewoźnika stosownie do art. 8 ustawy z dnia 18 lipca
2002r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (t.j. Dz. U. z 2013r.
poz. 1422 z późn. zm.), dostępny pod adresem
www.sklep.szwagropol.pl w zakładce Regulamin;
3. Niniejszy Regulamin jak również Rozkład jazdy oraz Cennik usług
przewozu na wskazanych przez przewoźnika liniach są podawane do
wiadomości publicznej poprzez ich zamieszczenie na stronie www. pod
adresem www.szwagropol.pl w odpowiednich zakładkach.
4. Przewoźnik zapewnia zainteresowanym podróżnym bezpłatny wgląd do
obowiązujących go przepisów przewozowych, które udostępniane są w
biurze przewoźnika pod adresem ul. Klimeckiego 14, 30-705 Kraków.
ROZDZIAŁ II Warunki przewozu
II.1. Zawarcie umowy przewozu
§ 2
1. Dokonanie nabycia biletu przewoźnika oznacza zawarcie umowy
przewozu, z zastrzeżeniem przepisów § 2 pkt 2, 3 i 4 Regulaminu.
2. Zawarcie umowy przewozu w przypadku pasażera korzystającego z
biletu wieloprzejazdowego w postaci karty następuje z chwilą nabycia i
zapisania na karcie wskazanej w umowie liczby przejazdów, realizowanych
na określonej linii. Jednakże uprawnienia wynikające z w/w umowy (to
jest termin przewozu i określenie kursu), konkretyzują się w chwili
przyłożenia przez pasażera karty do autobusowej kasy rejestrującej
znajdującej się w autobusie kursującym na linii określonej przy zawarciu
umowy przewozu i pobrania przez w/w kasę impulsu odpowiadającego
jednemu przejazdowi na danej linii.
3. Każde doładowanie karty oznacza zawarcie nowej umowy przewozu.
4. W przypadku niedokonania przez pasażera nabycia biletu przed
rozpoczęciem przejazdu, umowa przewozu zawiera się przez samo zajęcie
przez pasażera miejsca w autobusie przewoźnika. Pasażer ponosi wówczas
konsekwencje określone w § 12 pkt 7 Regulaminu.
5. Przewoźnik obowiązany jest do zawarcia umowy przewozu w zakresie
wynikającym z podanego do publicznej wiadomości Rozkładu jazdy.
6. Przewoźnik jest zwolniony z obowiązku przewozu, jak również ma
prawo nie dopuścić do przewozu lub usunąć z autobusu pasażera, jeżeli:
a. pasażer nie stosuje się do przepisów porządkowych określonych w Regulaminie i właściwych aktach prawnych;
b. pasażer znajduje się w stanie wskazującym na spożycie alkoholu lub środków odurzających (np. narkotyków);
c. pasażer znajduje się w stanie wskazującym, iż jest chory, a skutki tej choroby mogą zagrażać współpasażerom;
d. pasażer zachowuje się w sposób uciążliwy dla współpasażerów lub zagrażajacy bezpieczeństwu podróży;
e. pasażer odmawia zapłacenia należności za przewóz lub okazania dokumentów przewozu poświadczających zawarcie umowy przewozu;
f. zachodzą okoliczności uniemożliwiające przewóz, których przewoźnik nie mógł uniknąć ani zapobiec ich skutkom.
7. Skorzystanie przez przewoźnika z uprawnień, o których mowa w
pkt. 6 uprawnia pasażera do żądania zwrotu ceny, stosownie do zakresu
niewykorzystanego świadczenia przewozowego, po potrąceniu części ceny
biletu tytułem odstępnego.
8. Odstępne wynosi 10% ceny biletu na dany przejazd.
9. Potrącenia odstępnego nie stosuje się, jeżeli do wykonania umowy
przewozu nie dojdzie z przyczyn występujących po stronie przewoźnika,
lub pasażer odstąpi od umowy przewozu z przyczyn występujących po
stronie przewoźnika.
10. Przewoźnik ma prawo odmówić zawarcia umowy przewozu oraz
zatrzymać za pokwitowaniem bilet osoby, co do której zachodzi
uzasadnione podejrzenie, iż weszła w jego posiadanie z naruszeniem
prawa.
11. W czasie przejazdu, tj. od momentu podstawienia autobusu do
chwili zakończenia przejazdu, uprawnienia przewoźnika, o których mowa w
niniszejszym paragrafie, mogą być wykonywane przez kierowcę
autobusu.
II.2. Bilety
§ 3
1. Pasażerowie, którzy wykupili bilety w przedsprzedaży zobowiązani
są zgłosić się do kierowcy autobusu danego kursu najpóźniej 10 min
przed planowanym odjazdem autobusu z przystanku początkowego. Po tym
czasie do autobusu będą wpuszczane osoby nieposiadające biletu
zakupionego w przedsprzedaży.
2. Pasażerowie z biletem zakupionym w przedsprzedaży mają
pierwszeństwo w zajmowaniu miejsc w autobusie. Pasażerowie ci są
zobowiązani zajmować miejsca wskazane na zakupionym bilecie,z
zastrzeżeniem § 3 pkt 5.
3. W przypadku nieprzestrzegania przez pasażera posiadającego bilet
nabyty w przedsprzedaży § 3 pkt 1 zd. 1 niniejszego Regulaminu
pierwszeństwo, o którym mowa powyżej, nie jest honorowane.
4. Pierwszeństwo, o którym mowa w pkt 2, obowiązuje jedynie na początkowym przystanku danej linii.
5. Pasażerowie posiadający bilet wieloprzejazdowy albo bilet
miesięczny, którzy dokonali telefonicznej rezerwacji miejsca, są
obowiązani zajmować miejsca wskazane przez przewoźnika. W przypadku
niedokonania przez pasażera posiadającego bilet wieloprzejazdowy albo
bilet miesięczny uprzedniej telefonicznej rezerwacji miejsca,
pasażerowie ci mogą zajmować wolne miejsca siedzące, które nie zostaną
zajęte przez innych pasażerów posiadających pierwszeństwo w zajmowaniu
miejsc w autobusie.
6. Bilety jednorazowe zakupione w przedsprzedaży są sprzedawane
wyłącznie na przejazd, który rozpoczyna się na początkowym przystanku
danego kursu. Bilety jednorazowe zakupione w przedsprzedaży nie
uprawniają pasażera do korzystania z przejazdu, w sytuacji, gdy pasażer
zgłasza się do odbycia przejazdu na przystanku pośrednim. W sytuacji tej
pasażer obowiązany jest nabyć bilet u kierowcy autobusu.
7. Bilety elektroniczne są sprzedawane na przejazd pomiędzy
przystankami wskazanymi na stronie www.sklep.szwagropol.pl, na której
jest prowadzona przedsprzedaż biletów przewoźnika.
§ 4
1. Przewoźnik oferuje do sprzedaży następujące rodzaje biletów:
a. bilet jednorazowy,
b. bilet elektroniczny;
c. bilet wieloprzejazdowy
d. bilet miesięczny:
- jednokierunkowy – uprawniający do przejazdów na jednej linii w jednym kierunku (np. Nowy Sącz – Kraków);
- dwukierunkowy – uprawniający do przejazdów na jednej linii w obu kierunkach (np. Nowy Sącz – Kraków i Kraków – Nowy Sącz).
2. Cena biletów określana jest na podstawie obowiązującego Cennika, aktualnego na dzień nabycia biletu.
3. Obowiązujące u przewoźnika zniżki, ulgi, rabaty, promocje nie podlegają łączeniu.
4. Z zastrzeżeniem § 5 pkt 5 oraz § 7 pkt 3 Regulaminu, pasażer może dokonać nabycia biletu:
a. w punktach sprzedaży biletów, których wykaz jest udostępniony przez przewoźnika na stronie www pod adresem www.szwagropol.pl;
b. poprzez stronę www. prowadzącą przedsprzedaż biletów przewoźnika – www.sklep.szwagropol.pl;
c. bezpośrednio u kierowcy autobusu.
b. poprzez stronę www. prowadzącą przedsprzedaż biletów przewoźnika – www.sklep.szwagropol.pl;
c. bezpośrednio u kierowcy autobusu.
5. Przedsprzedaż w punktach sprzedaży jest prowadzona nie wcześniej niż na 45 dni przed planowanym przewozem.
6. Przewoźnik może wprowadzać w obowiązującym u niego rozkładzie
jazdy kursy promocyjne. Kursy promocyjne są realizowane na linii
wskazanej przez przewoźnika, po ustalonej przez przewoźnika obniżonej
cenie. Przewoźnik określa okres, w jakim dostępna jest usługa przewozu w
ramach kursów promocyjnych.
7. Wykaz obowiązujących u przewoźnika kursów promocyjnych jest udostępniony na stronie www. pod adresem www.szwagropol.pl.
§ 5
1. Bilety wieloprzejazdowe sprzedawane w postaci kart
elektronicznych, uprawniają pasażera do wielokrotnego korzystania z
usługi przewozu na określonej linii. Ilość nabytych przez pasażera
przejazdów jest zapisywana na karcie.
2. Pasażer może posiadać tylko jedną kartę imienną na daną linię.
Karta uprawnia do przejazdów tylko pasażera, którego dane osobowe
zostały na niej zapisane. Pasażer nie może upoważnić osoby trzeciej do
korzystania z przejazdów realizowanych na podstawie posiadanej przez
niego karty imiennej.
3. Cena jednego przejazdu w ramach korzystania z karty jest równa
cenie jednego przejazdu realizowanego na podstawie biletu jednorazowego,
z zastrzeżeniem przepisu § 5 pkt 4 Regulaminu.
4. Na przejazdy wykupione w ramach karty przewoźnik udziela rabatu,
którego wysokość jest uzależniona od ilości wykupionych przejazdów.
Wysokość rabatu jest określona w obowiązującym Cenniku.
5. Przejazdy w ramach korzystania z karty pasażer może nabyć w
punktach sprzedaży wskazanych przez przewoźnika na stronie www. pod
adresem www.szwagropol.pl.
6. Przy pierwszym nabyciu przejazdów u przewoźnika pasażer
otrzymuje kartę, na której zapisywane są przejazdy. Przy pierwszym
nabyciu przejazdów pasażer jest obowiązany nabyć i zapisać na karcie, co
najmniej 5 przejazdów (pierwsze doładowanie karty).
7. Jednokrotnie można nabyć i zapisać na karcie od 2 do 45
przejazdów (doładowanie karty) na danej linii, z zastrzeżeniem pkt
poprzedzającego.
8. Przejazdy nabyte w ramach jednego doładowania karty należy
wykorzystać w ciągu 45 dni od dnia ich nabycia. Przejazdy
niewykorzystane w w/w okresie tracą ważność. Przejazdy niewykorzystane
mogą być wykorzystane w okresie kolejnych 45 dni, po przedłużeniu ich
ważności w punkcie sprzedaży, wskazanym w § 5 pkt 5 Regulaminu.
Przedłużenia ważności przejazdów można dokonać wyłącznie przed upływem
dotychczasowego terminu ich ważności.
9. Doładowanie karty jest możliwe jedynie w przypadku, kiedy na
karcie nie ma żadnych przejazdów (pochodzących z poprzedniego
doładowania) do wykorzystania.
10. W przypadku niewykorzystania wszystkich ważnych przejazdów i
rezygnacji przez pasażera z karty, przewoźnik zwraca pasażerowi kwotę
odpowiadającą wartości wykupionych, a niewykorzystanych ważnych
przejazdów (tj. cenie przejazdów pomniejszonej o wartość rabatu
przypadającego na te przejazdy) pomniejszoną o kwotę odpowiadającą
wartości rabatu udzielonego pasażerowi na przejazdy wykorzystane do
chwili rezygnacji. Zwrot w/w kwoty następuje na podstawie pisemnego
wniosku pasażera, po dokonaniu przez pasażera zwrotu karty
przewoźnikowi. O kwocie zwrotu decyduje ilość ważnych, niewykorzystanych
przejazdów, zapisana na karcie w chwili dostarczenia przez pasażera
karty przewoźnikowi.
11. Za każdą nowo nabytą kartę pobierana będzie opłata zwrotna w
wysokości określonej w Cenniku. Podstawą zwrotu opłaty jest zwrot karty
przewoźnikowi, oraz przedstawienie dokumentu poświadczającego tożsamość
pasażera występującego o zwrot opłaty (przedmiotowy dokument musi
zawierać dane osobowe pasażera zgodne z danymi ujawnionymi na karcie).
Zwrot opłaty nie następuje w przypadku utraty karty lub przedłożenia
przez pasażera karty zniszczonej w stopniu uniemożliwiającym odczytanie
zapisanych na niej danych.
§ 6
1. Bilet elektroniczny jest ważny jedynie, gdy pasażer posiada przy sobie w czasie przewozu:
a) dokument potwierdzający zawarcie umowy przewozu w postaci
wydruku ze strony www, na której jest prowadzona przedsprzedaż biletów
przewoźnika zawierający nr biletu oraz dane osobowe pasażera, dokładne
oznaczenie trasy, godziny odjazdu autobusu oraz cenę przewozu oraz
b) dokument ze zdjęciem, stwierdzający tożsamość pasażera (np. dowód osobisty, legitymacja studencka).
Dane osobowe zapisane na w/w wydruku muszą być zgodne z danymi
osobowymi zawartymi w dokumencie stwierdzającym tożsamość pasażera.
2. Warunki zawierania umów przewozu autokarowego poprzez zakup
Biletu elektronicznego określa Regulamin świadczenia usług drogą
elektroniczną.
§ 7
1. Bilet miesięczny uprawnia pasażera do wielokrotnego korzystania z
przejazdów autobusami przewoźnika w określonym miesiącu kalendarzowym
na określonej linii. W zależności od rodzaju nabytego przez pasażera
biletu miesięcznego uprawnienie powyższe może przybrać postać
uprawnienia do przejazdów w jedynym kierunku na danej linii (bilet
miesięczny jednokierunkowy) bądź w obu kierunkach na danej linii (bilet
miesięczny dwukierunkowy). Bilet miesięczny jest wystawiany zawsze na
okres od pierwszego do ostatniego dnia danego miesiąca
kalendarzowego.)
2. Pasażer może posiadać tylko jeden imienny bilet miesięczny na
daną linię. Bilet miesięczny uprawnia do przejazdów tylko pasażera,
którego dane osobowe zostały na nim zapisane. Pasażer nie może upoważnić
osoby trzeciej do korzystania z przejazdów na podstawie posiadanego
przez niego biletu miesięcznego. W trakcie przewozu pasażer jest
obowiązany posiadać dokument ze zdjęciem, stwierdzający tożsamość
pasażera (np. dowód osobisty, legitymacja studencka). Dane osobowe
zapisane w dokumencie stwierdzającym tożsamość pasażera muszą być zgodne
z danymi osobowymi zawartymi na bilecie miesięcznym.
3. Bilet miesięczny pasażer może nabyć wyłącznie w punktach
sprzedaży wskazanych przez przewoźnika na stronie www. pod adresem
www.szwagropol.pl W w/w punktach pasażer może również doładować bilet
miesięczny wystawiony w formie karty elektronicznej.
4. Doładowania biletu miesięcznego w formie karty elektronicznej
pasażer może również dokonać u kierowcy autobusu, z tym zastrzeżeniem,
iż doładowanie w/w biletu miesięcznego, posiadanego przez pasażera
korzystającego z ulgi, jest możliwe tylko po przedłożeniu przez
pasażera kierowcy kserokopii dokumentu uprawniającego do skorzystania z
ulgi. W/w kserokopia podlega zatrzymaniu przez kierowcę.
5. Ceny biletów miesięcznych są podane w obowiązującym u przewoźnika Cenniku.
6. Pasażer, który zamierza nabyć bilet miesięczny i powołuje się na
przysługującą mu i obowiązującą u przewoźnika ulgę jest obowiązany przy
zakupie biletu miesięcznego przedstawić dokument poświadczający
uprawnienie do ulgi. Przewoźnik lub punkt sprzedaży biletów, o którym
mowa w § 4 pkt 4 lit a Regulaminu jest uprawniony do wykonania
kserokopii w/w dokumentu.
7. Jeśli bilet miesięczny przyjmuje formę karty elektronicznej, za
każdą nowo nabytą kartę elektroniczną pobierana będzie opłata zwrotna w
wysokości określonej w Cenniku. Podstawą zwrotu opłaty jest zwrot w/w
karty elektronicznej przewoźnikowi, przedstawienie dowodu nabycia karty
elektronicznej oraz dokumentu poświadczającego tożsamość pasażera
występującego o zwrot opłaty (przedmiotowy dokument musi zawierać dane
osobowe pasażera zgodne z danymi ujawnionymi na bilecie miesięcznym).
Zwrot opłaty nie następuje w przypadku utraty karty lub przedłożenia
przez pasażera karty elektronicznej zniszczonej w stopniu
uniemożliwiającym odczytanie zapisanych na niej danych.
§ 8
1. Pasażer przy nabyciu biletu jest obowiązany sprawdzić poprawność danych zawartych na bilecie.
2. Pasażer jest obowiązany zachować bilet w stanie umożliwiającym
jego jednoznaczne odczytanie. Zniszczenie biletu w stopniu
uniemożliwiającym weryfikację jego treści powoduje utratę ważności
biletu. W takim wypadku przewoźnik nie jest zobowiązany do wydania
pasażerowi duplikatu biletu.
3. W trakcie przewozu pasażer powinien zachować bilet do kontroli.
4. Bilet jednorazowy wolno odstąpić innej osobie tylko i wyłącznie,
gdy przejazd nie został jeszcze rozpoczęty. Biletu elektronicznego,
karty oraz biletu miesięcznego pasażer nie może odstąpić innej osobie.
5. Bilet (w razie posiadania przez pasażera karty - karta po
pobraniu z niej impulsu) uprawnia do przejazdu określonym kursem i nie
daje prawa do przerwy w podróży na przystankach pośrednich na trasie
przewozu.
6. Karta, przed pobraniem z niej impulsu przy realizacji
określonego przejazdu, lub bilet miesięczny uprawniają do przejazdów na
określonej linii.
7. W przypadku odstąpienia przez pasażera od umowy przewozu,
pasażer, z zastrzeżeniem § 5 pkt. 10 Regulaminu, otrzymuje zwrot ceny
biletu, stosownie do zakresu niewykorzystanego świadczenia przewozowego,
po potrąceniu części ceny tytułem odstępnego.
8. Odstąpienie w punkcie sprzedaży biletów, o którym mowa w § 4 pkt
4 lit. a Regulaminu może być dokonane nie później niż na 20 min. przed
planowaną godziną odjazdu autobusu przewoźnika.
9. Odstępne wynosi: 10 % ceny biletu. Potrącenia odstępnego nie
stosuje się, jeżeli pasażer odstąpi od umowy przewozu z przyczyn
występujących po stronie przewoźnika.
10. Postanowienia pkt 7 nie mają zastosowania w przypadku
korzystania przez pasażera za karty lub biletu miesięcznego. W takim
wypadku zwrot należności za bilet nie przysługuje.
11. Nie dokonuje się zwrotu należności za bilet zniszczony w stopniu uniemożliwiającym weryfikację jego treści.
12. Zwrot należności za bilet w sytuacjach powyżej przewidzianych,
jest dokonywany po przedstawieniu przez pasażera przewoźnikowi oryginału
biletu.
II.3. Pozostałe prawa i obowiązki pasażera i przewoźnika
§ 9
1. Pasażer jest obowiązany do:
a. przestrzegania przepisów porządkowych obowiązujących w przewozie drogowym oraz postanowień Regulaminu;
b. posiadania biletu ważnego i odpowiedniego do linii i kursu, a w
przypadku karty - karty z zapisanymi, ważnymi przejazdami na danej
linii;
c. stosowania się do zaleceń obsługi autobusu, w szczególności kierowcy;
d. posiadania i okazania na żądanie obsługi autobusu bądź
kontrolera dokumentu uprawniającego do korzystania z ulgowego przejazdu,
zgodnie z obowiązującymi przepisami;
e. w przypadku przejazdu pasażera realizowanego na podstawie biletu
elektronicznego, karty lub biletu miesięcznego pasażer zobowiązany jest
do posiadania ważnego dokumentu ze zdjęciem, poświadczającego jego
tożsamość. Dane osobowe zawarte na w/w biletach muszą być zgodne z
danymi osobowymi ujawnionymi w w/w dokumencie;
f. w autobusie fabrycznie wyposażonym w pasy bezpieczeństwa,
pasażer ma obowiązek je zapiąć i utrzymać w tym stanie przez okres jazdy
autobusu.
2. Wsiadanie i wysiadanie z autobusu jest dozwolone jedynie na
przystankach oznaczonych w rozkładzie jazdy, a w sytuacjach wyjątkowych w
miejscach wskazanych przez kierowcę.
3. Dzieci do lat 4-ch, podróżują bezpłatnie z osobą, która wykupiła bilet, o ile nie korzystają z osobnego miejsca do siedzenia.
4. Pasażer odpowiada za szkody wyrządzone przewoźnikowi (w tym w
szczególności za zniszczenie urządzeń i wyposażenia autobusu) oraz za
szkody wyrządzone przez niego współpasażerom. Pasażer odpowiada wobec
w/w podmiotów również za szkody powstałe w związku z przewozem jego
bagażu, chyba że szkody powstały z winy przewoźnika.
5. Pasażer, który w sposób umyślny lub wskutek zaniedbania
zanieczyszcza autobus jest zobowiązany zapłacić przewoźnikowi kwotę
stanowiącą równowartość kosztów poniesionych przez przewoźnika w związku
z koniecznością całkowitego naprawienia szkody powstałej wskutek
powyższych działań pasażera.
6. Za niezasadne zatrzymanie autobusu na żądanie pasażera, pasażer
zobowiązany jest uiścić opłatę w wysokości, określonej w obowiązującym
cenniku.
7. Pasażer nie posiada uprawnienia do korzystania z toalety
chemicznej znajdującej się w autobusie. W cenę biletu nie jest wliczona
opłata za korzystanie z w/w toalety.
8. W autobusach przewoźnika obowiązuje całkowity zakaz palenia tytoniu i spożywania napojów alkoholowych.
§ 10
1. Przewoźnik zapewnia pasażerom odpowiednie warunki bezpieczeństwa i higieny oraz wygody i należytej obsługi.
2. Przewoźnik dołoży wszelkich starań, aby przewieźć pasażera w odpowiednim czasie zgodnie z Rozkładem jazdy.
3. Przewoźnik nie ponosi odpowiedzialności za opóźnienia w
przewozie i ich dalsze skutki spowodowane czynnikami administracyjnymi
(w tym m.in. kontrolami policyjnymi, kontrolami Inspekcji Transportu
Drogowego) oraz innymi czynnikami niezależnymi od przewoźnika (w
szczególności warunkami atmosferycznymi, utrudnieniami w ruchu drogowym,
problemami technicznymi).
4. Przewoźnik nie odpowiada za powstałą po stronie pasażera szkodę
wynikającą z odwołania kursów z przyczyn niezależnych od przewoźnika.
5. Toalety chemiczne znajdujące się w autobusach przewoźnika są
wyłączone z użytku na wszystkich liniach obsługiwanych przez
przewoźnika.
II. 4 Bagaż
§ 11
1. Pasażerowie mogą przewozić ze sobą w autobusie bagaż podręczny,
jeżeli istnieje możliwość umieszczenia go w pojeździe tak, aby nie
utrudniał przejścia i nie zagrażał bezpieczeństwu przewozu oraz
bezpieczeństwu innych pasażerów. Bagażu podręcznego nie wolno umieszczać
na miejscach przeznaczonych do siedzenia.
2. Pasażerowie nie mogą przewozić w pojazdach żadnych zwierząt.
3. Postanowienie powyższe nie ma zastosowania do psów przewodników,
których przewóz jest dozwolony pod warunkiem nie zajmowania przez
zwierzę miejsca przeznaczonego do siedzenia oraz umieszczenia zwierzęcia
w sposób nieutrudniający przejścia, nienarażający innych pasażerów na
zanieczyszczenia odzieży oraz niezagrażający bezpieczeństwu pasażerów i
przewozu. Przewożony pies musi posiadać aktualną kartę szczepień oraz
mieć nałożony kaganiec.
4. Przewóz bagażu dodatkowego przez pasażera jest możliwy w lukach
bagażowych autobusu albo w innym miejscu wskazanym przez kierowcę, w
ramach dostępnego miejsca, przy czym pasażer może przewieźć nie więcej
niż jedną sztukę bagażu dodatkowego o pojemności do 75 litrów oraz wadze
do 20 kg.
5. Luki bagażowe są udostępniane pasażerom (otwierane i zamykane) wyłącznie przez kierowcę.
6. Przewóz wózków inwalidzkich oraz dziecięcych jest możliwy wyłącznie po ich złożeniu i odpowiednim zabezpieczeniu.
7. Sprzęt elektroniczny (np. komputery, aparaty fotograficzne,
odtwarzacze muzyki, telefony), biżuterię, kamienie szlachetne, papiery
wartościowe, złoto oraz pieniądze pasażer ma obowiązek przewozić w
ramach bagażu podręcznego. Przewoźnik nie ponosi odpowiedzialności za
szkody w w/w rzeczach w wypadku przewożenia ich przez pasażera w ramach
bagażu dodatkowego.
8. Nadzór nad bagażem podręcznym, który pasażer przewozi przy sobie
w pojeździe należy do pasażera. Za szkody w rzeczach, które pasażer
przewozi ze sobą w ramach bagażu podręcznego, przewoźnik ponosi
odpowiedzialność, jeżeli szkoda powstała z jego winy.
9. Przewóz bagażu nie podlega opłacie chyba, że niniejszy Regulamin stanowi inaczej.
10. Zamiar przewozu bagażu dodatkowego, którego wartość przekracza
kwotę 500 zł pasażer jest obowiązany zgłosić przewoźnikowi przed
rozpoczęciem przewozu. Przewóz takiego bagażu podlega osobnej opłacie.
Przewoźnik, po uiszczeniu przez pasażera opłaty za przewóz w/w bagażu
wystawia kwit bagażowy. Na kwicie bagażowym, który jest opatrzony
numerem ewidencyjnym, przewoźnik wskazuje zadeklarowaną przez
niego wartość bagażu oraz kwotę uiszczonej opłaty za przewóz takiego
bagażu.
11. Oryginał kwitu bagażowego jest wręczany przez kierowcę
pasażerowi. Oryginał powinien być przez pasażera zatrzymany, co najmniej
na czas trwania przejazdu. Odpis kwitu pozostaje u przewoźnika.
12. Bagaż, o którym mowa w § 11 pkt 10 Regulaminu, który został
przez pasażera należycie opłacony, przewoźnik umieszcza w luku bagażowym
przeznaczonym na bagaż przewożony odpłatnie. Samowolne umieszczenie
przez pasażera w/w bagażu w innym niż w/w luku bagażowym zwalnia
przewoźnika z odpowiedzialności za szkody wynikłe z utraty, ubytku w/w
bagażu lub z uszkodzenia w/w bagażu.
13. Niedokonanie przez pasażera zgłoszenia bagażu, o którym
mowa w §11 pkt 10 Regulaminu, jak również przewożenie przez
pasażera w/w bagażu bez ważnego kwitu bagażowego zwalnia przewoźnika z
odpowiedzialności za szkody wynikłe z utraty bagażu, ubytku w w/w bagażu
lub z uszkodzenia takiego bagażu.
14. Wysokość opłaty, o której mowa w § 11 pkt 10 Regulaminu jest
uzależniona od zadeklarowanej przez pasażera wartości bagażu. Stawki
opłaty określone są w obowiązującym u przewoźnika Cenniku.
15. Przewoźnik nie odpowiada za szkody w bagażu dodatkowym, jeżeli
utrata, ubytek lub uszkodzenie bagażu powstały z przyczyn występujących
po stronie pasażera, z właściwości bagażu albo wskutek siły wyższej.
16. Bagaż dodatkowy wydawany będzie przez kierowcę autobusu wyłącznie na wyznaczonych przystankach.
17. Zabrania się przewozu materiałów i produktów, mogących
doprowadzić do zagrożenia życia lub zdrowia pasażerów, uciążliwych dla
innych pasażerów oraz mogących spowodować zniszczenie mienia.
18. Zabrania się przewozu pojazdów jednośladowych (rowerów, skuterów itp.).
19. Przewoźnik ma prawo odmówić zabrania bagażu, jeżeli nie spełnia on wymogów określonych w niniejszym Regulaminie.
20. Przewoźnik może odmówić przyjęcia jako bagażu rzeczy, które ze
względu na ich stan lub właściwości mogą ulec w czasie przewozu
uszkodzeniu lub zniszczeniu, jeżeli ich opakowanie jest
niewystarczające, albo przy których brak wymaganego opakowania. W razie
przyjęcia takich rzeczy do przewozu przewoźnik zamieszcza o tym
odpowiednią wzmiankę w kwicie bagażowym.
21. Pasażer może zgłaszać reklamacje dotyczące przewożonego bagażu
dodatkowego w trybie określonym w § 13 Regulaminu. Ustalenia stanu
bagażu dokonuje się protokolarnie po zakończeniu przewozu w celu
określenia zakresu szkody, na wniosek pasażera, lub z inicjatywy
przewoźnika przy udziale pasażera.
II. 5. Kontrola przewozu
§ 12
1. Kontroli dokumentów przewozu mają prawo dokonywać kierowca oraz uprawniony przez przewoźnika kontroler.
2. Osoba dokonująca kontroli:
a. jest uprawniona do nakładania i pobierania za pokwitowaniem
należności związanych z wykonywanym przewozem oraz opłat dodatkowych za
brak ważnego biletu;
b. ma prawo żądać okazania dokumentu umożliwiającego stwierdzenie
tożsamości pasażera oraz dokumentu poświadczającego uprawnienia do
bezpłatnego albo ulgowego przejazdu;
c. przeprowadza kontrolę biletów w pojeździe i przy wyjściu z pojazdu.
3. Kierowca przeprowadza kontrolę dokumentów przewozu przy wejściu pasażerów do autobusu.
4. Kontroler powinien być wyposażony w identyfikator, który jest zobowiązany okazywać w sposób czytelny dla pasażerów.
5. Identyfikator, o którym mowa w § 12 pkt 4 Regulaminu powinien zawierać:
a. nazwę przewoźnika lub organizatora publicznego transportu zbiorowego,
b. numer identyfikacyjny osoby dokonującej kontroli dokumentów przewozu osób lub bagażu,
c. zdjęcie kontrolującego,
d. zakres upoważnienia,
e. okres ważności,
f. pieczęć i podpis przewoźnika.
6. W toku kontroli pasażer ma obowiązek okazać na wezwanie osoby dokonującej kontroli posiadane dokumenty przewozu.
7. W przypadku, gdy osoba dokonująca kontroli w trakcie przewozu
stwierdzi, iż pasażer nie posiada ważnego lub odpowiedniego dokumentu
przewozu pasażer jest obowiązany do uiszczenia właściwej należności za
przewóz oraz opłaty dodatkowej w kwocie określonej w obowiązującym
cenniku.
8. Osoba dokonująca kontroli jest uprawniona do pobrania należności i opłat, o których mowa w punkcie poprzedzającym.
9. W razie nieuiszczenia przez pasażera należności i opłat, o
których mowa w § 12 pkt 7 Regulaminu, bezpośrednio osobie dokonującej
kontroli, osoba dokonująca kontroli wystawia wezwanie do zapłaty
określające termin i sposób płatności wskazanych w nim należności.
10. Pasażer jest obowiązany do przyjęcia wezwania, o którym mowa
powyżej, oraz do uiszczenia wskazanej w nim kwoty w terminie i w sposób
określony w tymże wezwaniu. W razie odmowy przyjęcia wezwania przewoźnik
wysyła w/w wezwanie na adres wskazany na dokumencie tożsamości
pasażera, i obciąża pasażera kosztami wystawienia i wysłania
wezwania.
11. Przewoźnik lub osoba dokonująca kontroli ma prawo:
a. w razie odmowy zapłacenia należności - żądać okazania dokumentu
umożliwiającego stwierdzenie tożsamości i danych adresowych pasażera,
b. w razie niezapłacenia należności i nieokazania dokumentu
umożliwiającego stwierdzenie tożsamości pasażera - ująć pasażera i
niezwłocznie oddać go w ręce Policji lub innych organów porządkowych,
które mają zgodnie z przepisami prawo zatrzymania pasażera i podjęcia
czynności zmierzających do ustalenia jego tożsamości,
c. w razie uzasadnionego podejrzenia, że dokument przewozu albo
dokument uprawniający do przejazdu bezpłatnego lub ulgowego jest
podrobiony lub przerobiony - zatrzymać dokument za pokwitowaniem oraz
przesłać go prokuratorowi lub Policji, z powiadomieniem wystawcy
dokumentu.
12. W przypadku, o którym mowa w § 12 pkt 11 lit b) Regulaminu, do
czasu przybycia funkcjonariusza Policji lub innych organów porządkowych,
pasażer obowiązany jest pozostać w miejscu przeprowadzania kontroli
albo w innym miejscu wskazanym przez osobę dokonującą kontroli.
13. Na tryb i zasadność nałożenia opłaty dodatkowej pasażer ma
prawo składać reklamacje zgodnie z § 13 niniejszego Regulaminu.
II. 6 Reklamacje i duplikaty
§ 13
1. Wszelkie reklamacje wynikające z realizacji umowy przewozu można
kierować w formie pisemnej na adres biura przewoźnika - ul. Klimeckiego
14, 30-705 Kraków.
2. Reklamacje może składać wyłącznie pasażer. Za małoletniego reklamacje składa jego przedstawiciel ustawowy.
3. Reklamacja powinna zawierać:
a. datę sporządzenia reklamację;
b. imię i nazwisko (nazwę) i adres zamieszkania (siedzibę) przewoźnika;
c. imię i nazwisko (nazwę) i adres zamieszkania (siedzibę) osoby składającej reklamację;
d. tytuł oraz uzasadnienie reklamacji;
e. kwotę roszczenia (oddzielnie dla każdego dokumentu przewozowego);
f. wykaz załączonych dokumentów;
4. podpis osoby uprawnionej do wniesienia reklamacji. Do reklamacji
powinny być dołączone, odpowiednio do przedmiotu roszczenia, oryginały
dokumentów dotyczących zawarcia umowy przewozu (w szczególności bilet na
przejazd, kwit bagażowy) oraz potwierdzone kopie innych dokumentów
związanych z rodzajem i wysokością roszczenia, w tym poświadczających
uprawnienia do bezpłatnych lub ulgowych przejazdów.
5. W przypadku reklamacji dotyczących biletów elektronicznych do
reklamacji należy dołączyć wydruk, o którym mowa w § 1 pkt 2 lit f)
Regulaminu.
6. Przewoźnik rozpatruje reklamacje w terminie 30 dni od dnia ich
doręczenia na adres przewoźnika wskazany w § 13 pkt 1 Regulaminu. Jeżeli
reklamacja nie spełnia warunków określonych w Regulaminie, przewoźnik
wzywa reklamującego, aby usunął te braki w terminie 14 dni od dnia
otrzymania wezwania, z pouczeniem, że nieuzupełnienie braków w tym
terminie spowoduje pozostawienie reklamacji bez rozpoznania. Wówczas za
datę wniesienia reklamacji przyjmuje się datę otrzymania przez
przewoźnika uzupełnionej reklamacji.
7. Reklamację dotyczącą sporządzonego wezwania do zapłaty z tytułu
przewozu można złożyć w formie pisemnej na adres biura przewoźnika - ul.
Klimeckiego 14, 30-705 Kraków, nie później niż w terminie 3 miesięcy od
dnia otrzymania wezwania do zapłaty.
8. Reklamacja dotycząca sporządzonego wezwania do zapłaty powinna
zawierać dane, o których mowa w pkt. 3, oraz serię i numer każdego z
wystawionych wezwań do zapłaty.
9. Reklamację dotyczącą sporządzonego wezwania do zapłaty pozostawia się bez rozpoznania w przypadku:
a. zgłoszenia jej po upływie terminu określonego w pkt. 7;
b. o którym mowa w pkt. 6 zd. 2.
§ 14
1. Pasażer może posiadać tylko jedną kartę imienną na daną
linię. W przypadku kradzieży, zagubienia lub całkowitego zniszczenia
karty pasażer może otrzymać nową kartę z nowym numerem identyfikacyjnym.
Wydanie nowej karty wymaga uiszczenia opłaty zwrotnej za wydanie karty.
2. W sytuacjach, o których mowa w § 14 pkt 1 Regulaminu
pasażer może się zwrócić do przewoźnika z pisemnym wnioskiem (z podaniem
przyczyny zgłoszenia żądania) o przeniesienie na nową kartę ważnych
przejazdów zapisanych na karcie utraconej. Do wniosku należy dołączyć
dowód nabycia przejazdów zapisanych na utraconej karcie, ważnych na
dzień złożenia wniosku, kserokopię dokumentu poświadczającego tożsamość
pasażera, oraz należy podać dane kontaktowe pasażera. Przeniesienie
przejazdów zapisanych na karcie utraconej na nową kartę pasażera nastąpi
nie wcześniej niż po upływie 30 dni roboczych od dnia doręczenia
przewoźnikowi wniosku o przeniesienie przejazdów, z zastrzeżeniem
postanowień § 5 pkt 9 Regulaminu. Przewoźnik przenosi przejazdy w
liczbie odpowiadającej ilości ważnych przejazdów zapisanych na utraconej
karcie na dzień dokonania przeniesienia.
3. W wypadku przewidzianym w pkt poprzedzającym przejazdy
zapisane na utraconej karcie, które utraciłyby ważność w okresie
pomiędzy dniem doręczenia przewoźnikowi wniosku o przeniesienie a dniem
przeniesienia przejazdów na nową kartę, pozostają ważne do dnia
przeniesienia włącznie. Po przeniesieniu przejazdów na nową kartę ich
ważność ulega przedłużeniu na 45 dni.
4. Powyższe postanowienia mają zastosowanie w sytuacji gdy
utrata karty nastąpiła z przyczyn niezawinionych przez przewoźnika.
§ 15
1. W przypadku kradzieży, zagubienia lub całkowitego zniszczenia
biletu miesięcznego pasażer może wystąpić o wydanie duplikatu biletu
miesięcznego. Wniosek, zawierający wskazanie przyczyny wystąpienia
z żądaniem, powinien zostać złożony przez pasażera w formie pisemnej w
biurze przewoźnika, o którym mowa w § 13 pkt 1 Regulaminu. Do wniosku
pasażer jest obowiązany dołączyć dowód nabycia biletu miesięcznego oraz
kserokopię dokumentu poświadczającego tożsamość pasażera. Wydanie
duplikatu przez przewoźnika następuje w terminie 5 dni roboczych od dnia
doręczenia kompletnego wniosku przewoźnikowi. Odbiór duplikatu biletu
następuje w biurze przewoźnika, o którym mowa w § 13 pkt 1 Regulaminu.
2. Powyższe postanowienia mają zastosowanie w sytuacji gdy utrata karty nastąpiła z przyczyn niezawinionych przez przewoźnika.
3. Duplikatów biletów jednorazowych i biletów elektronicznych nie wydaje się.
III. Dane osobowe
§ 16
1. Administratorem danych osobowych pasażerów jest Szwagropol
spółka jawna Tadeusz Szewczyk, Jerzy Para z siedzibą w Stadnikach 123,
32-422 Stadniki.
2. Dane osobowe pasażerów są przetwarzane na podstawie art. 23
ust.1 pkt 2 i 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych
osobowych (Dz. U. z 2002 r., Nr 101, poz. 926 z późn. zm.), w celu
realizacji internetowej sprzedaży biletów elektronicznych, sprzedaży
biletów miesięcznych i wieloprzejazdowych oraz wykonywania umowy
przewozu.
3. Pasażer ma prawo dostępu do treści swoich danych oraz ich
poprawiania na pisemny wniosek skierowany na adres ul. Klimeckiego 14,
30-705 Kraków.
4. Udostępnienie przez pasażera danych osobowych w zakresie
wskazanym w § 12 niniejszego regulaminu, jest obowiązkowe, na podstawie
art. 33a ust. 1 i 7 ustawy prawo przewozowe z dnia 15 listopada 1984 r.
(t.j. Dz.U. z 2012r. poz. 1173 z późn. zm.).
5. W pozostałym zakresie udostępnienie przez pasażera danych
osobowych jest dobrowolne, przy czym, w zakresie, w jakim, zgodnie z
niniejszym regulaminem podanie danych osobowych jest niezbędne do
zawarcia umowy przewozu, lub rozpatrzenia reklamacji, przewoźnik może
odmówić pasażerowi, który nie udostępni wskazanych powyższej danych
osobowych zawarcia umowy przewozu, lub przyjęcia reklamacji.
IV Postanowienia końcowe
§ 17
1. W zakresie nieuregulowanym w niniejszym Regulaminie zastosowanie
mają powszechnie obowiązujące prawa, w tym w szczególności przepisy
ustawy z dnia 15 listopada 1984r. Prawo przewozowe (t.j. Dz.U. z 2012r.
poz. 1173 z późn. zm.) oraz przepisy Kodeksu cywilnego.
2. Przewoźnik zastrzega sobie możliwość zmiany warunków przewozu określonych w niniejszym Regulaminie.
3. Dokonane zmiany Regulaminu nie mają zastosowania do umów przewozu, zawartych przed dniem wejścia w życie w/w zmian.
4. Dniem wejścia w życie zmian Regulaminu jest dzień ich udostępnienia do publicznej wiadomości.
5. Postanowienia niniejszego Regulaminu wchodzą w życie z dniem 15 kwietnia 2014r.